Leslie Bruce McLaren

18. prosince 2007 v 16:12 | Dominika |  Legendy
Usměvavý,všemi oblíbený Novozélanďan vlastně ani netoužil být nejrychlejší.A ač jeho technické znalosti byly vysoce uznávané,sám s úsměvem říkal:,,Musíte to dělat tak jednoduše,abych to i já pochopil''
Pocházel ze čtyř detí a jeho snem původně vůbec nebyly závody.Toužil se stát hvězdou národního rugbyového národního týmu All Blacks.Jenže pak přišla vážná nemoc a namísto běhání po hřišti zůstal upoutaný 2 roky na lůžku a další rok procházel rekonvalescencí.Tento čas využili ke studiu techniky a jen málokdo tušil,že jeho kyčle měli omezenou pohyblivost a často jej nesnesitelně bolely.Přestavěl si stařičký Austin .S ním v roce 1953,kdy mu bylo 16 let a studoval střední technickou školu,poprvé postavil na start závodu do vrchu Muriwai a hned zvítězil.S nejrůznějšími vozy,včetně tatínkova Austinu Healeye,závodil i na okruzích.Se sportovním Cooperem 1500 a poté i monopostem stejné značky byl natolik rychlý,že vyhrál první novozélandský konkurz Driver to Europe,zjišťující mu prostředky pro cestu do Evropy.
V roce 1958 nastoupil v dílně JOhna Coopera,který se svými lehkými vozy s motoren přesunutelným za záda jezdce začínal revoluci v konstrukci závodních vozů.Bruce si u něho s pomocí Kena Tyrrella připravil monopost F2 a už při druhém startu dojel v Silverstone jako třetí.Pak se vydal na severní smyčku Nürburgringu.Ani JOhn Cooper si nebyl jistý,zda je pro nezkušeného mladíka vhodné startovat ve VC Německa.kde vozy F2 doplnily pole.Bruce nejtěžší trať světa zvládnul,vyhrál klasifikaci F2 a celkově skončil pátý.Cesta do F1 byla otevřená
V roce 1959 pravidelně sbíral body o pouhé 0,2s podlehl Moosovi v boji o druhé místo v Britské Aintree.Při posledním závodě v Sebringu dokonce zvítězil-jako první jezdec mladší 22 let v historii MS jako nejmladší pilot vůbec.
Následující sezonu zahájil o5 vítězstvím v Argentině a na konci roku byl druhý v MS za týmovou jedničkou Cooperu Jackem Brabhanem.Jenže tím zlatá éra Cooperu skončil i raketový vzestup Bruceho.Po odchodu dvojnásobného mistra světa Brabhama ještě v roce 19662 vyhrál v Monaku a v šampionátu skončil třetí,ale pak už vozy Cooper nestačily konkurenci.
John a Cherls Cooperové mu nechtěli poskytnout prostor pro vlastní technické nápady a proto s partou přátel z Nového Zélandu a USA založily v roce 1963 vlastní tým.Nejprve v něm připravovali Coopery pro závody na Novém Zélandu a v Austrálii a po sléze začal stavět sportovní auta poháněná velkými americkými motory V8.Současně se zapojil do sportovního porgramu Fordu jako jeden z hlavních testovacích jezdců.V roce 1966 se za to dočkal odměny,když sedmilitrový Ford dovedl s Chrisem Amonem k prvnímu triumfu v Le Mans.To už měl za sebou i premiéru jeho vlastní monopost F1.Neměl ale k dispozici solidní motor,a tak během roku 1967 proto přijal pozvání Dana Gurneye,aby odjel pár velkých cen s jeho vozem Eagle-Weslake.PO získání motoru B.R.M. V12 se už zařadili mezi nejrychlejší .K tomu přidal triumf v seriálu CanAm a vítězství s Fordem ve dvanácti hodinovce v Sebringu.Potvrdil tím,že nikdo jiný neměl takový cit pro práci s velkooběmovými motory,jako on.
V roce 1968 angažoval svého krajana,čerstvého mistra světa Dennise Hulmea a získal nové motory FordCosworth.Vyhrál nemistrovský Závod mistrů v Brands Hatch a poté i Velkou cenu Belgie ve Spa.V následujícím roce pravidelným sbíráním bodů získal třetí místo v MS F1 a opět triumfoval v CanAm
Pro rok 1970 rozšíříl program týmu o 500 mil v Indianapolisu a nabídl Jochenu Rindtovi,aby jej nahradil v kokpitu monopostu F1.Jenže Rindt chtěl jezdit i CanAm,a toho se Bruce ještě nechtěl vzdát.V zimě tehdy řekl:,,sezona 1970 bude mou poslední.Přítel Dennis je skvělým číslem jedna a mne čeká spousta práce u rýsovacího prkna.'' ¨Svou poslední sezonu ve F1 začal druhým místem ve španělsku.
Nikdo předtím nevěnoval tolik péče předsezoní přípravě jako Bruce.Už tři roky spolupráce s Brabhamem u Cooperu znamenaly cílevědomé testování jaké do té doby neměloé obdoby.S vozy vlastní konkurence jezdil bez klaroserie,aby mohl posoudit jen mechanickou stránku věci bez vlivu aerodynamiky.Nejčastěji testoval v Goodwoodu.Tam 2.června 1970 zkoušl monopost F1 apo obědě nový vůz CanAm.U toho se potýkal s problémem ztráty přítlaku v důsledku zákazu velkých,vysoko položených přítlačných ploch.V rychlosti 250 km/h zkolabovala nová konstrukce křídla a vůz náhle vybočil do prava.Na volném prostranství před neovladatelným autem bylo jen betonové stanoviště pro traťové komisaře a právě do toho čelně narazil.Novozélanďan s chlapeckou tváří byl na místě mrtev.=o(
Při závodech měl jedinou vážnou nehodu-s cooprem na Nürburgringu v roce 1963.Jeho smrt proto byla pro všechny obrovským šokem.Jezdil s obdivuhodnou pravidelností,ale nikdy ne s plným nasazením.KOmbinace vrozeného talentu a technických znalostí z něj činila jednoho z nejlepších testovacích pilotů.Proto si jej najímaly i konkurenční firmy,aby jim pomohl s vývojem nových vozů.
Zůstala po něm vdova Patty,bývalá novozélandská miss.kterou si vzal v roce 1960,a čtyřletá dcera Amanda.Ze svého týmu vytvořil obchodně úspěšnou firmu,která především zásluhou Patty McLarenové,dokázala překonat prvotní šok ze smrti svého zakladatele.Patty McLarenová(Od roku 1981 Brickettová)sice už dávno prodala svůj podíl v týmu,nicméně se čas od času u něho objevuje jako host.Teké pomáhá trustu,který založily Bruceho sestry Pat a Jan s cílem udržovat při životě jeho památku.Amanda je dnes uznávanou specializovanou zdravotní sestrou ve Wellingtonu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama